Nawigacja

"O tym nie można zapomnieć… – spotkania z osobami, które przeszły piekło obozów i deportacji podczas II wojny światowej". IX edycja projektu. Rok szkolny 2018/2019

Finał IX edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „O tym nie można zapomnieć - spotkania z osobami, które przeszły piekło obozów koncentracyjnych i deportacji”

  • Wywiad z panem Stanisławem Zalewskim, prezesem Polskiego Związku Byłych Więźniów Politycznych Hitlerowskich Więzień i Obozów Koncentracyjnych, byłym więźniem KL Auschwitz i kompleksu Mauthausen-Gusen.
    Wywiad z panem Stanisławem Zalewskim, prezesem Polskiego Związku Byłych Więźniów Politycznych Hitlerowskich Więzień i Obozów Koncentracyjnych, byłym więźniem KL Auschwitz i kompleksu Mauthausen-Gusen.

W dniach 3 i 7 czerwca 2019 r. w Centrum Edukacyjnym IPN im. J. Kurtyki „Przystanek Historia” w Warszawie odbyły się finałowe prezentacje najciekawszych fragmentów notacji sporządzonych przez uczniów – realizatorów IX edycji ogólnopolskiego projektu „O tym nie można zapomnieć.. – spotkania z osobami, które przeszły piekło obozów koncentracyjnych i deportacji”.

W roku szkolnym 2018/19 do realizacji zadań objętych harmonogramem projektu przystąpiło 193 uczniów pod opieką 33 nauczycieli z 24 szkół (zespoły uczniowskie z ostatnich klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych)

Rezultaty całorocznej pracy 29 uczniowskich zespołów, które zaprezentowały w finale sfilmowane przez siebie  zwiastuny wywiadów, oceniała komisja ekspertów. Oceny dokonywali również sami uczniowie, przyznając punkty dla jakości sporządzonego trailera wywiadu oraz dla sposobu przedstawienia się publiczności przez zespół.

Oto zespoły, które zdobyły największą liczbę punktów:

I miejsce:

  • Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół w Tyczynie (zespół w składzie: Anna Wilk, Karolina Kogut, Mateusz Szymla; opieka merytoryczna: p. Małgorzata Sochacka)

ex aequo

  • Gimnazjum nr 4 w Zespole Szkół w Legionowie (zespół w składzie: Oskar Klimczuk, Jakub Jankowski, Antoni Paszyński, Oliwier Kłosowski, Łukasz Komisiński; opieka merytoryczna: p. Marcin Kościesza, p. Ewa Zalewska)

II  miejsce:

  • Liceum Ogólnokształcące w Komornicy (zespół w składzie: Ewa Skrętowska, Wiktoria Walczak, Jakub Twardo, Magdalena Dolna; opieka merytoryczna: p. Marcin Gągolewski)

ex aequo

  • II Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego w Świdniku (zespół w składzie: Patrycja Glinka, Dominika Brus, maja Zaremba, Elżbieta Dyszczak); opieka merytoryczna: p. Katarzyna Mądrachowska  

ex aequo

  • Zespół Szkół im. ks. prof. J. Pastuszki w Rzeczniowie (zespół w składzie: Agata  Burek, Wiktor Gawlik, Julia Nachyła, Aleksandra Pastuszka, Karolina Pastuszka, Patrycja Wróbel; opieka merytoryczna: p. Krystyna Kaca, p. Ewa Węgrzecka)

ex aequo

  • V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Białymstoku (zespół w składzie: Monika Cimoch, Daria Gromacka, Ewa Malinowska, Natalia Strzymińska, Wioleta Wińska; opieka merytoryczna: p. Justyna Bieryło)

Uczniowie z 46 LO im. Czarnieckiego w Warszawie składają podziękowania pani Alicji Kubeckiej, byłej więźniarce KL Ravensbrück, za udzielenie wywiadu.

III miejsce:

  • Zespół Szkół im. Leokadii Bergerowej w Płocku (zespół w składzie: Anna Koper, Partycja Grzelecka, Wiktoria Głowacka; opieka merytoryczna: Zdzisława Rycyk-Lubaś)

ex aequo

  • Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Warszawie (zespół w składzie: Klaudia Rokicka, Aleksandra kabała, Kinga Korbuszewska, Mateusz Jóźwik. Ewelina Wielgolewska, Julia Lewandowska, Kateryna Zavizion; opieka merytoryczna: p. Mirosława Chmielewska – Dryszel)

ex aequo

  • Zespół Szkół im. ks. prof. J. Pastuszki w Rzeczniowie (zespół w składzie: Aleksandra Gierada, Paulina Zygan, Adam Sobólski, Kacper Śliwa, Przemysław Jaraszek, Patryk Żurek, Filip Orzeł; opieka merytoryczna: p. Krystyna Kaca, p. Ewa Węgrzecka)

W swoich wystąpieniach finałowych młodzi ludzie podkreślali, że dzięki udziałowi w projekcie pogłębiła się ich wiedza na temat wydarzeń poprzedzających II wojnę światową i losów tysięcy Polaków, dotkniętych wojenną traumą oraz trudnych czasów powojennych.

Z szacunkiem teraz postrzegają osoby, których wczesna młodość przypadła na tragiczne dla Polski lata. Rozmowy  z nimi rozwijają ich empatię i budzą szacunek dla starszego pokolenia, pozwalają im zrozumieć wartości, jakie dla tych ludzi są najbardziej istotne.

Uczniowie stwierdzili, iż rozmowy z ludźmi stojącymi u schyłku życia, dały im większą świadomość sensu życia. W obliczu dramatycznych przeżyć świadków historii młodzi nauczyli się, aby nie narzekać zbytnio na swój los i nie poddawać się zbyt łatwo, odnosić się do innych z życzliwością  i nie hodować w sobie nienawiści.

Liczba wejść: 1277, od Data publikacji 12.06.2019
do góry