Kamienie Pamięci – III edycja – historie żołnierzy wyklętych
Projekt: „Wacław Wilk – historia małoletniego żołnierza wyklętego”
1. Bohater projektu:
Wacław Wilk [fot.1], urodzony 20 czerwca 1930 r. w Olkuszu, syn Anieli i Feliksa. Od 1936 r. do 1943 r. uczęszczał do szkoły podstawowej. Swoje w miarę normalne życie w czasie wojny Pan Wacław kończy w 1943 r. W tym roku zostaje wydany przez volksdeutscha w ręce SS i wysłany do obozu przymusowej pracy w Heydebrecku (dzisiejsze Kędzierzyn–Koźle). Z obozu Wacław Wilk uciekł w czasie nalotu alianckich samolotów. Już po 4 dniach od ucieczki Pan Wacław przyłącza się do ruchu oporu, wstępuje w szeregi oddziału 23 Śląskiej Dywizji Piechoty pułku Srebro II plutonu 11 kompanii wchodzącego w skład oddziału partyzanckiego „Surowiec”, dowodzonego przez Gerarda Woźnicę ps. „Hardy”, działającego w tym czasie na terenie Gór Bydlińskich. Pan Wacław znany jest w oddziale pod pseudonimem Pastuszek, działał jako łącznik. Pułk Srebro stoczył wiele bitew i potyczek, w których brał udział także Pan Wacław, między innymi: atak na Wolbrom, potyczka w Rabsztynie, rozkręcenie torów na Pazurku, walka w Jaroszowcu, w czasie której został ranny. Swoją działalność niepodległościową Pan Wacław kończy w Makowie Podhalańskim 31 stycznia 1945 r. Za swoją działalność niepodległościową Pan Wacław jest ścigany przez służby komunistycznego wymiaru sprawiedliwości , a w końcu zatrzymany i osadzony w więzieniu Sosnowiec Radzosze na 28 dni. Po wojnie uczęszczał do gimnazjum mechanicznego w Olkuszu i liceum w Bytomiu. W 1954 roku ukończył Szkołę Techniczną Wojsk Lotniczych WP w Zamościu.
2. Autorzy:
Małgorzata Kulanty, uczennica Zespołu Szkół Nr 2 w Bukownie.
3. Opis podjętych działań:
Moim zamierzeniem było odnalezienie i przywrócenie pamięci o polskim podziemiu antykomunistycznym. Chciałam odnaleźć osoby, ich „ślady z przeszłości”, które mogły ulec zatarciu na przestrzeni lat oraz zaprezentować ciekawą historię jednego z żołnierzy wyklętych. Przygotowując się do tego projektu, szukałam artykułów i publikacji w prasie lokalnej. Sięgałam także do źródeł i pamiątek, zdjęć i ilustracji.
4. wrażenia z realizacji projektu:
Udział w tym projekcie pozwala na dotarcie do żyjących jeszcze świadków tamtych dni, usłyszenie ich historii. W ten sposób zachowuje się wiedzę i pamięć o ich bohaterskim losie.